Monday, February 15, 2010

kita bukan penghukum

pasal debat tilawah alquran - "wallahuallam tentang halal haramnya. aku belum layak jadi mujtahid untuk menentukan hukum. sesungguhnya aku masih kurang ilmu. kalau antum dah fahami semua hadis dan ayat alquran, ana terima hujah antum....


.....tapi setakat ni ana berpegang kepada jalan tengah, selagi ulama malaysia tak kata haram, maka ia tidak haram. baiklah kita berdebat hal yang memang jelas haram, yang orang tak nampak haram. berdebat hal ni boleh buat umat islam makin keliru."

kena tanya ustaz2 pasal tilawah alquran ni, takleh main bagi hukum. takut aku.

sebab aku shout ni:
aku ditag tilawah alQuran di UPM. aku tak sangka masih ada orang yang mempersoal tilawah alQuran haram. aku tak kisah kalau diorang kata tilawah AlQuran perlu dinilai dan tidak dipertandingkan. tapi sampai kata ia haram, memang melampau lah tuh. apakah kerana nabi muhammad SAW tak pernah buat, kita tak boleh buat? abis kalau camtuh, facebook pun mana leh pakai, sebab nabi tak pernah buat. memang ada hadis tentang bid'ah. tapi ramai lagi ulama dan ustaz yang fakih tentang bab2 ni. adakah kamu ulama dan ustaz yang fakih untuk nilai itu adalah haram? renungkan, dan jangan terus menghukum! itu bukan tugas kita untuk menghukum. muhasabahlah. maaf, aku masih kurang ilmu. teguri aku jika aku salah.

No comments:

Post a Comment

suka membaca